6 (11), 2013
Öznur ÖZKAN TEKTAŞ & Bahtışen KAVAK
RELATIONSHIP QUALITY AND PERCEIVED VALUE: THE MODERATING EFFECTS OF SWITCHING COST AND AVAILABLE ALTERNATIVESThis study investigates the direct impacts of relationship quality dimensions of trust, satisfaction and commitment on customer-perceived value; and the moderating effects of supplier switching cost and availability of alternative suppliers in B2B markets. A total of 311 marketing managers from medium and large-sized firms participated in the study via questionnaire. A multi-group comparison analysis reveals that the effect of relationship quality on perceived value is weaker when switching cost is low. When there are alternative suppliers, trust and satisfaction have stronger effects on customer-perceived value.
Keywords: Perceived Value, Relationship Quality, Supplier Switching Cost, Availability of alternatives.
[PDF]
Akın KOÇAK & Kutlu KARACA
İŞLETMELERDE ÖRGÜTSEL KARAKTERİSTİKLERİN YENİLİK KAPASİTESİ ÜZERİNE ORTAKLAŞA ETKİSİNİN BELİRLENMESİİşletmelerin yenilikçi sonuçlarının arkasında yatan örgütsel karakteristiklerin ve bunların birbirleri ile olan ilişkilerinin incelenmesi ve bu unsurların önem ve bağımlılık derecelerinin ortaya konulması, yenilikçi karakteristiklerle yenilikçi sonuçlar üzerine yapılan tartışmalara katkı sağlayarak, işletmelere stratejik yö- nelimlerinde ışık tutmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın amacı, literatürden ya- rarlanılarak oluşturulan model çerçevesinde belirlenen değişkenlerin Türkiye’de faaliyet gösteren büyük ölçekli imalat sanayi işletmelerini kapsayan çoklu örnek olay çalışması ile incelenmesi ve elde edilen bulguların sektörler arası karşılaş- tırma yoluyla analiz edilmesi suretiyle değişkenler arası ilişkilerin ortaya ko- nulmasıdır. Araştırmanın ulaştığı sonuçlar, örgütsel karakteristiklerden pazar odaklılık, öğrenme odaklılık, bilgi yönetimi odaklılık ile yenilikçiliğin, yenilik ve yenilik kapasitesi üzerinde olumlu etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Bunun yanı sıra anılan karakteristiklerin birbirlerine eklemlenmesinin sinerjik etkide bulunduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kaynak Temelli Yaklaşım, Örgütsel Karakteristikler, Yenilik, Yenilik Kapasitesi, Yenilik Yönetimi
[PDF]
Alper ÖZER & Olga DOVGANİUC
GÖSTERİŞ AMAÇLI ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA ÜLKE ORİJİNİ VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZMİNİN ETKİSİGünümüzde tüketim, sadece sunulan mal ve hizmetlerin çeşitliliğini veya fonksiyonel ola-rak ne işe yaradığını değil, daha öte bir takım nedenleri de içinde barındırmaktadır. Fonk-siyonel tüketim, çoğu durumda satın alma davranışının arkasında yatan temel neden ola-rak görülmektedir. Bununla birlikte, tüketiciler, toplumda statü ifadesi veya imaj gibi, ürü-nün veya markanın aktardığı sosyal anlam tarafından da etkilenmektedirler. Hatta, tüke-ticilerin sadece hazcı tüketimle açıklanmayacak şekilde, kendilerini ifade eden ve sosyal ortamlarında kendilerini gösterecek ürün veya markalara da tüketim amaçlı yaklaştıkları görülmektedir. Bu çalışmada, gösteriş amaçlı ürünler incelenmekte ve tüketicilerin satın alma kararlarında etkili olduğu düşünülen genel ürün değerlendirmeleri, spesifik ürün imajı, etnosentrik eğilimler ve gösteriş amaçlı tüketiminin, gösteriş amaçlı ürünlerin satın alınması üzerindeki doğrudan ve düzenleyici etkileri araştırılmıştır. Çalışma sonuçları, gösteriş amaçlı ürünlerin satın alınma niyeti üzerinde tüketicilerin spesifik ürün imajı al-gılarının göreli olarak en güçlü etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Sonuçlara göre, gösterişe yönelik tüketimde, tüketiciler ürün ve hizmetlerden daha çok marka ve imajları tüketmektedir. Çalışmada ayrıca, gösteriş amaçlı tüketim, etnosentrizm ile yabancı marka satın alma niyeti arasındaki ilişkide düzenleyici rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Gösteriş Amaçlı Tüketim, Ülke Orijini Etkisi, Tüketici Etnosentrizmi, Satın Alma Niyeti
[PDF]
Bahtışen KAVAK, Ezgi SOĞANCI & Canan ERYİĞİT
SERVQUAL İLE ‘BEKLENTİ’NİN ÖLÇÜMÜNE YÖNELİK BİR KRİTİKBu çalışma literatürde en çok kabul gören hizmet kalitesi ölçüm yöntemlerinden SERVQUAL ölçüm modelini beklentilerin hizmet alımından sonra ölçülmesine yönelik olarak kritik etmeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede, hizmetle ilgili daha önce deneyimi olanlarla, olmayanların beklentileri arasındaki fark araştırılmıştır. Çalışmada öğrencile-rin üniversiteye girdiklerinde deneyimin etkisi olmadan sahip oldukları beklentileri ile son dönemlerinde deneyimin etkisiyle hizmete ilişkin beklentileri karşılaştırılmış ve aradaki fark Mann Whitney U ile test edilmiştir. Sonuçta, bazı hizmet kalitesi unsurları açısından deneyimin etkisi olmadan ve deneyim sonrası oluşan beklenti düzeylerinin farklılaştığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: hizmet kalitesi, SERVQUAL, beklenti, deneyim
[PDF]